Ifjúsági információs napok szervezése (képzés, tanulási, ösztöndíj, foglalkoztatási és lakhatási lehetőségekről) - Istvándi

A programelem célja a közvetlen és a közvetett hátrányos helyzetű célcsoporttagok megfelelő tájékoztatása az aktuális képzési, lakhatási és ösztöndíj lehetőségekről a településen és a térségben. Tehát egy olyan összetett programot terveztünk, melynek segítségével a fiatalabb és idősebb generációs is egyaránt informálódhat a képzésekről, a lehetőségekről és azokról a tanulási formákról, lakhatási és egyéb támogatásokról, hitelekről, melyek segítségével javíthat munkaerőpiaci státusán vagy élethelyzetén. Ennek okán egy olyan szemponttal is igyekeztünk kiegészíteni az előadást, melyben a pénzügyi tájékoztatást is kapnak a résztvevőpk. A pénzügyi tájékoztatás mellett fontos, hogy a lakosság – különösen a hátrányos helyzetű csoportok – figyelmét felhívjuk a pénzköltési szokásokról, azaz a tudatosabb pénzügyi szempontok felé tereljük őket.

Cséfalvay Ágnes az információs napon a jelenlévők tájékoztatta a szakma tanulás új rendjéről, az új szakképzési és felnőttképzési formáról, azok rendszeréről. A szakképzés rendszerének változása azért is fontos, mert sok olyan újdonságot tartalmaz, melynek során a jelentkezők nem tudják, hogy pontosan milyen képzési területben keressék az adott szakmát. A rendszer összetettségéből adódóan nehéz eligazodni benne, valamint sok esetben fennál, hogy különösen a fiatalok nem tudnak kellőképpen tájékozódni az adott szakmáról. Külön beszéltek a lehetséges támogatások, az ösztöndíjak és a tanulói munkaszerződések által elérhető pénzösszegekről, valamint a lakhatási támogatás rendszeréről, feltételeinek és intézésének módjáról. A támogatások a másik nagy gyűjtőfogalom, melynek során minden lehetőség számít. Különösen a hátrányos helyzetű csoportok esetében érezhető a támogatásokkal szemben egyrészről az ismeretek hiánya, másrészről a bizonytalanság és idegenkedés („biztos nincs az ingyen”). Ennek leküzdése leginkább az informálódás révén biztosítható, ennek okán fontos volt kiemelni, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a pályakezdők számára, valamint a tapasztaltabbak számára is.

A második előadás során az alapvető pénzügyi tudatosságról, a támogatásokról és a pénzügyek rendezésének kérdéseiről beszélt az előadó, Tiger Csongor. Bemutatta a pénzügyi közvetítőrendszer szereplőit:

  • Bank (pl. betéti befektetési termékek, hitelek, lízingek, stb.)
  • Szakosított hitelintézet (pl.lakástakarék pénztár, MFB,)
  • Szövetkezeti hitelintézet ( pl. Takarék szövetkezetek)
  • Pénzügyi vállalkozás (Pénzügyi ügynöki tevékenység, közvetítői tevékenység)
  • Pénzforgalmi intézmény
  • Biztosító
  • Befektetési vállalkozás (megbízások, porfólió kezelés, tanácsadás)
  • Befektetési alapkezelő (ingatlan alapok, részvény alapok)

A szereplőket elemzve tett különbséget a megtakarítási termékek és a finanszírozási termékek között. Az előadó bemutatta a megtakarítás folyamtát, a hitelfelvétel lehetőségét és kockázatát, azonban sok esetben ennél messzebbről kellett indulni, mert voltak olyan egyéni helyzetek, amikor az áruhitelről vagy a szabadfelhasználású kölcsönről kellett beszélni. Az előadó kihangsúlyozta a veszélyeket, felhívta a figyelmet az adősságspirálra és annak veszélyeire.