Egy kicsi mozgás mindenkinek kell - közösségi testmozgás - Bükkösd

A mindennapi testmozgás által eredményesen fejleszthető a motiváció, az aktivitás, az önfegyelem, a kitartás, a bátorság, az akaraterő, a küzdeni tudás, az önbizalom, a fájdalomtűrés, továbbá a reális önértékelés. A programot úgy állítottuk össze, hogy mindenki számára megfelelő sporttevékenységet biztosítson, valamint a résztvevők figyeljenek rá, hogy a mozgás a mindennapjaik részévé váljon. Az esemény célja kettős. Egyrészt azokat kívánja megszólítani, akik már rendszeresen sportolnak, de ezt többnyire egyedül teszik, tehát egyfajta közösségépítő szerepe van az eseménynek. Másrészt az esemény fel kívánja hívni a figyelmet az állandó testmozgás fontosságára.

A program felépítésében tehát a fenti célokat kívántuk megvalósítani. Ennek eszközeként a résztvevőket egy testnevelőtanár koordinálta, illetve vezette a játékok megvalósulását is. A testnevelő elsőként bemutatta a mozgásformákat, melyeket úgy állítottunk össze, hogy minden résztvevő számára megfelelő legyen és tudják fejleszteni állóképességüket, kialakulhasson a verseny, illetve a csapatsportok esetén a csapatjáték integratív hatása is érvényesülhessen. A csapatjátékok esetében előzetesen bekértük a csapatokat és „regisztrációhoz” kötöttük a csapatokat. Természetesen mindenki részt vehetett a programon, az egyéni és a csapatjelöltek is, azonban igyekeztünk, hogy a programokon résztvevő és csapatban induló versenyzők érezzék, hogy a csapatuk egy fontos kiindulási pont és ehhez mérten vegyenek részt a programon.

A feladatok összeállításánál fontos volt, hogy minden esetben olyan gyakorlatokat kellet végeznie a résztvevőknek, melyek fejlesztik a mozgáskoordinációt, illetve az állóképességet. Ennek a szempontnak a mentén a résztvevők élvezték a gyakorlatokat és nem úgy álltak hozzájuk, mintha a sportolás nagy erőfeszítést igényló tevekénység lenne. Ez a fajta szemlélet alakítja ki ugyanis azt a fajta szemléletmódot, melynek során rögzül a sportolás mindennapos jellege és igénye is.

Az alábbi feladatok kerültek összeállításra a program során:

  • törpejárás labdával, talicska,
  • rákjárás labdacipeléssel,
  • váltó futóverseny,
  • tollasozás,
  • rákjárás labdacipeléssel,
  • labdavezetés bójakerüléssel lábbal,
  • memória váltó verseny (kártya megtalálása, majd visszafutás)
  • fészekhagyó játék – Ezt egy helybeli középiskolás leány mutatta meg nekik, aki óvónő szeretne lenni, és sokat foglalkozik a falubeli kis gyerekekkel. Ennek az a lényege, hogy párban háttal leülnek a gyerekek, és egy szabadon lévő leül egyik elé. A másiknak fel kell állni és elfogni valakit, megérinti a vállát. Figyelni kell, és sokat futni),

A gyakorlatok esetében látható volt, hogy voltak jellemzőbben a fiatalabbak által keresett sportok és az idősebb generáció által keresett sportok. Ez egy komoly visszacsatolása volt annak, hogy a program megfelelően került összeállításra, hiszen minden korosztály megtalálta a maga mozgásformáját. Több esetben is a kialakított csapatok saját maguknak kezdtek szervezni további edzéseket és „versenyeket”. Ez is szintén egy jó visszacsatolása volt annak, hogy a résztvevők számára a folyamatosság is biztosítható, azaz a megfelelő tevékenységek, gyakorlatok és sportolási formák bemutatása elegendő ösztönző ahhoz, hogy a résztvevők saját maguk is folytassák a sportot.